Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešoji biblioteka baigė įgyvendinti Lietuvos kultūros tarybos finansuotą projektą „Bibliotekos – autorystės ambasados. Interaktyvūs seminarai bibliotekininkams“.
„Bibliotekos – autorystės ambasados. Interaktyvūs seminarai bibliotekininkams“ – 2024 m. renginių ciklas Vilniaus ir Alytaus apskričių viešųjų bibliotekų specialistams, skirtas supažindinti su naujovėmis autorių teisių apsaugos srityje. Šiais metais skiriame išskirtinį dėmesį dirbtinio intelekto (DI) keliamai rizikai ir jo atveriamoms galimybėms. Projekte dalyvauja LR Seimo, LRTK (Lietuvos radijo ir televizijos komisijos), UAB Fondia Lietuva, Asociacijos LATGA, ir DI agentūros „Why AI“ atstovai. Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba.
Šiame apibendrinamajame straipsnyje apžvelgsime pasiektus šio projekto rezultatus – dalyvių skaičių, projekto vertinimo apklausų rezultatus, techninius įgyvendinimo aspektus, biudžeto paskirstymą, asmeninius dalyvių atsiliepimus, ir skirsime padėkas prie projekto įgyvendinimo ypatingai prisidėjusiems bendruomenių nariams.
Šis projektas yra skirtas gilinti žinias apie DI technologijų poveikį ir teisinius aspektus. Ypatingas dėmesys skiriamas intelektinės nuosavybės teisių iššūkiams ir autorių teisių apsaugai. Dalyviai buvo supažindinti su DI technologijų teisiniu reguliavimu, galiojančiais teisės aktais ir teisės aktų projektais. Jiems buvo suteiktos kompleksinės žinios ir įgūdžiai, reikalingi veiksmingam ir saugiam DI įrankių naudojimui, kad galėtų efektyviai integruoti šias technologijas į savo darbą.
Projekte dalyvaujantys bibliotekininkai sustiprino savo profesinius įgūdžius, dalinosi patirtimi ir patobulino kompetencijas, reikalingas šiuolaikinės bibliotekininkystės srityje. Visi užsiregistravę dalyviai turėjo galimybę atsisiųsti išsamią metodinę medžiagą ir gauti dalyvavimą interaktyviuose seminaruose patvirtinantį elektroninį pažymėjimą. Be to, dalyviai buvo skatinami iš karto po seminaro dalintis savo patirtimi ir įžvalgomis, užpildant vertinimo apklausos anketą. Vertinimai buvo atliekami taikant kiekybinius ir kokybinius metodus, padedančius nustatyti programos vertę pagal tokius kriterijus kaip: efektyvumas, rezultatyvumas, poveikis, tinkamumas, suderinamumas. Galutinis vertinimo rezultatas yra aiški ir struktūruota ataskaita su išvadomis ir rekomendacijomis, viešai prieinama.
Projektas prisidėjo prie efektyvios apskrities ir mokyklų bibliotekų partnerystės, padėjo išplėsti žinias ir įgūdžius autorių teisių apsaugos kontekste, skatino dalyvių kultūrinį sąmoningumą, inovacijas ir bendradarbiavimą. Šiame projekte Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešoji biblioteka (VAVB) kaip projekto dalyvius įtraukė Lietuvos aukščiausios valstybinės valdžios instituciją ir kitas reikšmingas organizacijas, kurių veikla tiesiogiai siejasi su autorių teisių gynimu ir besiformuojančiomis DI technologijomis. T.y.: LRTK (Lietuvos radijo ir televizijos komisija), LR Seimo Ateities komiteto DI darbo grupė, Fondia Lietuva, UAB, Asociacija LATGA ir DI agentūra „Why AI“. Išlaikant aukštą kokybės standartą ir nuosekliai vadovaujantis tinkamais principais, galima pasiekti, kad dirbtinis intelektas taptų teigiama jėga, prisidedančia prie bibliotekų gerovės ir tvaraus šalies vystymo. Buvo adaptuotas 2023 m. projektą „Bibliotekos – autorystės ambasados. Praktiniai seminarai bibliotekininkams“ reprezentavęs vizualinis identitetas, nes jis projekto dalyvių yra atpažįstamas ir lengvai identifikuojamas.
Tikslinė auditorija – VAVB ir Vilniaus regiono (Alytaus ir Vilniaus apskričių) savivaldybių viešųjų bibliotekų (SVB) specialistai ir mokyklų bibliotekų darbuotojai. Vilniuje dalyvavo 52 specialistai, kitose Vilniaus regiono vietovėse – 150 specialistų, skaitmeninėje erdvėje – 177 dalyviai.
Projekto įgyvendinimo laikotarpiu VAVB ir partneriai vykdė numatytas viešinimo ir informavimo apie projektą veiklas, kurios buvo proporcingos projekto apimčiai ir detalizuotos iš anksto pateiktame komunikacijos plane.
Projekto tikslas
Projekto tikslas yra išplėsti bibliotekininkų įgūdžius ir žinias dirbtinio intelekto įrankių naudojimo bei autorių teisių valdymo srityse Vilniaus regione, konkrečiai Alytaus ir Vilniaus apskrityse. Seminarai bus skirti svarbioms temoms, tokioms kaip praktiniai būdai sutaupyti laiko ir efektyviai dirbti su DI technologijomis.
Šio projekto tikslai:
Projekto veiklos ir jų pamatuojami rezultatai
Konsultuojantis su ekspertais, buvo parengtas penkių akademinių valandų Įvadinis interaktyvus seminaras (mokymų diena) ir du interaktyvių seminarų ciklai su teisininkais ir modernių technologijų specialistais. Kiekviename cikle buvo po tris užsiėmimus, kurių trukmė – po 4 akad. valandas. Iš viso 7 užsiėmimai, bendra trukmė – 29 akad. valandos. Temos orientuotos į bibliotekininkams aktualius klausimus, susijusius su autorių teisių apsauga ir dirbtinio intelekto naudojimu:
Dalyviai
Partneriai:
Lektoriai:
(Nuotrauka) Asociacijos LATGA Teisės skyriaus vadovė Radvilė Bieliauskienė / M. Masaičio nuotr.
„Šių laikų gyvenimas neįsivaizduojamas be kūrybos. Kiekvienas iš mūsų fotografuojame, rašome, filmuojame ir savo kūryba plačiai dalinamės su kitais. Dažnas turime norą ne tik savo kūriniais dalintis, bet ir savo veikloje naudoti kitų autorių sukurtus kūrinius. Autorių teisių išmanymas, pagarba kito autoriaus kūrybai yra raktas į sėkmingą kuriančiųjų bei kūrinius naudojančiųjų bendruomenės koegzistavimą.
Bibliotekos, kultūros centrai yra svarbi kuriančiųjų bei kūrinius naudojančiųjų bendruomenės dalis, savo veikloje apjungianti šias dvi grandis. Autorių teisės yra ypatingai aktuali sritis šių įstaigų darbuotojams, kurių kasdieninė veikla yra neatsiejama nuo autorių sukurtų kūrinių panaudojimo bei bendravimo su pačiais autoriais. Iš dažnai sulaukiamų klausimų, matome, kad neretai šių įstaigų atstovams ir darbuotojams autorių teisių teorinių bei praktinių žinių trūksta. Pranešimo apie autorių teises tikslinei auditorijai svarbu išmanyti autorių teisių pagrindinius principus, valdyti atitinkamas žinias, kad autorių kūriniai būtų naudojami laikantis teisės normose nustatytų reikalavimų, mokėti tinkamai sudaryti autorines sutartis, jas analizuoti. Šiuo technologijų vystymosi bei naujų kūrinių panaudojimo būdų atsiradimo laikotarpiu susiduriame su iššūkiais, kylančiais tradicinei autorių teisių teorijai ir ypač praktikai. Interaktyvių televizijų, mobiliųjų aplikacijų, internetinio srautinio transliavimo (streamingo) platformų, dirbtinio intelekto naudojimas kuo toliau, tuo labiau keičia tradicinius kūrinių naudojimo būdus, o tai lemia tiek autorių, tiek kūrinių naudotojų neužtikrintumą dėl tinkamo kūrinių naudojimo bei autorių teisių įgyvendinimo. Tad ypatingai svarbu kylančius iššūkius identifikuoti bei ieškoti autoriams bei jų kūrinių naudotojams priimtinų sprendimų.
Pranešimo metu apžvelgsime autorių teisių teoriją: kas yra autorius ir autoriaus teisių turėtojas bei kuo jie skiriasi, kokie objektai yra laikomi kūriniais LR Autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymo prasme, kokias turtines ir neturtines teises autoriui į savo kūrinius garantuoja įstatymas ir kaip kūrinių naudotojui savo veikloje užtikrinti, kad autoriaus teisės būtų tinkamai įgyvendinamos. Taip pat susipažinsime su autorių teisių praktiniu įgyvendinimu, akcentuojant ypatumus kultūros organizacijų /bibliotekų veikloje. Papildomai aptarsime šiuo tobulėjančių technologijų laikotarpiu kylančiu iššūkius autorių teisėje bei aptarsime teisinius ir praktinius sprendimus šiems iššūkiams įveikti.“
Asociacijos LATGA Teisės skyriaus vadovė Radvilė Bieliauskienė
Iš: Projekto „Bibliotekos – autorystės ambasados. Interaktyvūs seminarai bibliotekininkams“ pranešimo santrauka, 2024.
„Programos metu tikslinė grupė susipažins su autorių teisių pagrindais (teisių turėtojai, teisių kategorijos, įstatymo nustatytos teisių išimtys ir kt.), sužinos, kaip tinkamai sudaryti autorines sutartis su teisių turėtojais, kad būtų užtikrintas tinkamas ir teisėtas kūrinių naudojimas tikslinės grupės veikloje. Sparčiai tobulėjant technologijoms, tradicinis autorių teisių reglamentavimas bei autorių teisių praktikai susiduria su iššūkiais, kuriuos svarbu ne tik identifikuoti, bet ir rasti jiems tinkamus sprendimus. Šiuos iššūkius bei jiems pritaikomus sprendimus aptarsime seminarų metu.“
Asociacijos LATGA Teisės skyriaus vadovė Radvilė Bieliauskienė
Iš: Mokymo programos „Autorių teisių ir jų kolektyvinio administravimo aktualijos: kokius iššūkius sąlygoja besivystančios technologijos“ detalizavimas, 2024.
(Nuotrauka) Lietuvos radijo ir televizijos komisijos Ūkio subjektų veiklos priežiūros skyriaus vedėjas Andrius Katinas / M. Masaičio nuotr.
„Vykstant autorių ir gretutinių teisių objektų masinei skaitmenizacijai, teisių turėtojams ir minėtų objektų naudotojams tampa sunku atskirti ir nustatyti autorių teisių pažeidimus. Siekiant jų išvengti, būtina suprasti informacinių technologijų infrastruktūrą, veikimo principus, ją naudojančių subjektų elgseną bei įgauti pagrindines teisines žinias autorių teisių apsaugos srityje. Mokymo programoje „Autorių teisių apsauga skaitmeninėje erdvėje“ taip pat bus skiriamas dėmesys neteisėtam autorių teisių ir gretutinių teisių objektų viešam paskelbimui: neteisėtų šaltinių ir juose skelbiamų kūrinių paieškai, neteisėtos veiklos kvalifikavimui. Siejant autorių teisių apsaugą su informacinėmis technologijomis, neišvengiamai bus gilinamasi į atvirųjų šaltinių žvalgybos (angl. OSINT, Open Source Intelligence) taikymo būdus. Be kita ko, programa supažindins su autorių teisių apsaugą skaitmeninėje erdvėje užtikrinančiomis institucijomis ir taikomomis gynybos, poveikio priemonėmis, kuriomis praktiškai galės pasinaudoti atminties institucijų darbuotojai. Mokymų metu autorių teisių pažeidimų internete atvejai bus nagrinėjami kartu ir viešojo bei privataus sektoriaus saugumo aspektu.
Plačiau bus apžvelgiama Lietuvos radijo ir televizijos komisijos (toliau – Komisija) 2023 m. - 2024 m. I pusm. praktika kovojant su skaitmeniniu piratavimu internete: populiariausi neteisėtai naudoti kūriniai Lietuvoje ir ES, vartotojų lankomumo įpročiai ir tendencijos interneto svetainėse, dirbtinio intelekto keliami iššūkiai autorių teisių apsaugai bei nauji autorių teisių užtikrinimo būdai. Taip pat programoje aptariami Komisijos bendradarbiavimo su „Google“, „Paypal“, „Meta“ ir kitais tarpininkais atvejai, šalinant neteisėtai paskelbtų kūrinių šaltinius. Neapsiribojus nacionaline praktika, programos dalyviai bus supažindinami su Pasaulio intelektinės nuosavybės organizacijos ir Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnybos užmojais autorių teisių apsaugos klausimais.“
Lietuvos radijo ir televizijos komisijos Ūkio subjektų veiklos priežiūros skyriaus vedėjas Andrius Katinas
Iš: Projekto „Bibliotekos – autorystės ambasados. Interaktyvūs seminarai bibliotekininkams“ pranešimo santrauka, 2024.
„Šios programos tikslas suteikti bendrąsias žinias apie autorių ir gretutinių teisių apsaugą skaitmeninėje erdvėje: teisines ir technines apsaugos priemones, informacinių technologijų panaudojimo galimybes, siekiant nustatyti ir užkardyti minėtus pažeidimus. “
Lietuvos radijo ir televizijos komisijos Ūkio subjektų veiklos priežiūros skyriaus vedėjas Andrius Katinas
Iš: Mokymo programos „Autorių teisių apsauga skaitmeninėje erdvėje“ detalizavimas, 2024.
(Nuotrauka) LR Seimo narė Rasa Petrauskienė / M. Masaičio nuotr.
„Dirbtinis intelektas (DI) sparčiai keičia daugelį sričių, įskaitant viešąjį sektorių. DI pradeda tapti integralia kasdienio gyvenimo dalimi: kas pradžioje kelia daug nežinomybės, vėliau tampa savaime suprantama ir nepakeičiama. Tai nėra tik technologinė revoliucija, tai yra tam tikras visuomenės sąrangos pertvarkymas, kuris gali sukelti svarbius pokyčius ne tik verslo, bet ir politinėje ir socialinėje srityse. Siekiant sėkmingai diegti DI sprendimus ir kurti palankią aplinką DI ekosistemos plėtrai Lietuvoje, viešajam sektoriui svarbu laikytis tam tikrų principų. Pirmiausia, vadovaujamasi kreipimosi į žmogų principu – DI sprendimai turi būti nuolat kontroliuojami žmogaus ir turėti galimybę peržiūrai, jei gaunami skundai. Žmogus išlieka atsakingas už sprendimus. Taip pat svarbus asmens iniciatyvos principas – nuotolinis biometrinis tapatybės nustatymas turi vykti tik asmens iniciatyva ir proporcingai saugumo reikalavimams.
Viešojo sektoriaus institucijos, remdamosi atsakomybės už priimtus sprendimus principu, prisiima atsakomybę už savo veiklos rezultatus, nepriklausomai nuo DI įtakos. Kartu turi būti laikomasi atsekamumo principo – DI įtaka konkretiems rezultatams privalo būti eksplicitiškai nurodoma. Kokybės garantijos principas užtikrina vienodą aukštą veiklos kokybę nepaisant DI naudojimo.
Svarbus lygiateisiškumo principas – naudojant DI technologijas visi asmenys traktuojami lygiai, nediskriminuojant jų požymių. Nepiktnaudžiavimo principas draudžia DI naudoti ne pagal paskirtį ar priešingai teisės aktams. Rezultatų individualizavimo principas nurodo, kad prioritetas turi būti teikiamas individualizuotam požiūriui, o ne kategorizavimui pagal bendrus požymius.
Viešajame sektoriuje taip pat privalu laikytis skaidrumo principo – viešai skelbti informaciją apie DI technologijų naudojimą ir jų įtaką. Teisės viršenybės principu siekiama, kad atitiktis teisės aktams būtų užtikrinama nepriklausomai nuo DI įtakos. Galiausiai, žmogaus interesų pirmenybės principas nurodo, jog prioritetas turi būti teikiamas žmogaus teisėms ir socialiniam gėriui.
Siekiant, kad dirbtinio intelekto (DI) technologijos taptų naudinga priemone visuomenės labui ir padėtų plėtoti tvirtą bei novatorišką Lietuvos DI ekosistemą, būtina nuolat atkreipti dėmesį į minėtus principus ir nuosekliai jų laikytis. Viešajam sektoriui tenka svarbi lyderio ir pavyzdžio rodytojo užduotis – būti pirmūnu diegiant DI sprendimus ir inovacijas bei aktyviai užtikrinant, kad šios modernios technologijos visada būtų naudojamos laikantis aukščiausių etikos standartų, gerbiant žmogaus teises, užtikrinant saugumą ir atsakomybę. Tik tokiu būdu išlaikant aukštą kokybės kartelę ir nuosekliai vadovaujantis tinkamais principais bus galima pasiekti, kad DI taptų teigiama jėga, prisidedančia prie visuomenės gerovės ir tvaraus šalies vystymo.
Viešajam sektoriui čia tenka dvigubas vaidmuo ir atsakomybė – ne tik būti pavyzdžiu, bet ir diegti tinkamas reguliavimo sistemas, skatinti privačias įmones integruoti DI sprendimus laikantis tų pačių principų. Tik glaudžiu valstybės ir privataus verslo sektorių bendradarbiavimu, abipusiu supratimu ir principais pagrįstu DI diegimu pavyks sukurti tvirtą ir ilgalaikę Lietuvos DI ekosistemą, kuri neštų realią naudą visiems piliečiams, verslui ir valstybei.
Taigi principai, tokie kaip skaidrumas, lygiateisiškumas, žmogaus prioriteto išlaikymas, tinkamas reguliavimas ir kontrolė ir yra raktas ne tik sėkmingam DI integravimui, bet ir visos šalies technologinei pažangai bei darniam vystymuisi. Jų laikymasis privalo tapti esminiu viešojo sektoriaus veiklos pamatu šiuolaikinėje skaitmeninėje visuomenėje.“
LR Seimo narė Rasa Petrauskienė ir Seimo Ateities komiteto biuro patarėja Miglė Paulauskė
Iš: Projekto „Bibliotekos – autorystės ambasados. Interaktyvūs seminarai bibliotekininkams“ pranešimo santrauka, 2024.
„Šios mokymo programos pagrindinis tikslas yra supažindinti viešojo sektoriaus institucijas su 11 pagrindinių principų, kurių jos turėtų laikytis diegdamos ir naudodamos dirbtinio intelekto (DI) technologijas. Programa siekia užtikrinti, kad DI sprendimai viešajame sektoriuje būtų diegiami atsakingai, etiškai, skaidriai ir žmogaus interesų labui.“
LR Seimo narė Rasa Petrauskienė ir Seimo Ateities komiteto biuro patarėja Miglė Paulauskė
Iš: Mokymo programos „Lietuvos DI ekosistemos plėtros perspektyva: 11 principų, kurių turėtų laikytis viešasis sektorius, naudodamas modernias technologijas“ detalizavimas, 2024.
(Nuotrauka) Fondia Lietuva, UAB vyresnioji teisininkė Katerina Jarmolovičienė / M. Masaičio nuotr.
„Ši mokymo programa skirta gilinti žinias apie dirbtinio intelekto (DI) technologijų poveikį ir teisinius aspektus, ypatingą dėmesį skiriant intelektinės nuosavybės teisių iššūkiams bei autorių teisių apsaugai. Programa apima DI technologijų pristatymą, jų veikimo principus ir kaip šios technologijos integruojamos į įvairias verslo ir visuomenės sritis, atskleidžiant, kaip jas reglamentuoja esami ir būsimi teisės aktai.
Svarbus programos segmentas yra naujoji Europos Sąjungos teisinė bazė – pavyzdžiui, Dirbtinio intelekto aktas, Atsakomybės už dirbtinį intelektą direktyva, kurie nustato standartus ir reglamentus DI technologijų kūrimui ir eksploatacijai. Šie dokumentai yra svarbūs, nes jie formuoja teisinį pagrindą, reglamentuojantį DI technologijų panaudojimą, ypač susijusį su asmens duomenų apsauga ir privatumo iššūkiais.
Dalyviai taip pat bus supažindinti su praktiniais rizikų valdymo įrankiais ir metodais, kurie yra būtini norint užtikrinti, kad DI technologijų taikymas atitiktų etikos standartus, teisinius, informacijos saugos reikalavimus.
Programoje bus nagrinėjami įvairūs praktiniai atvejai, kai teisinės sankcijos buvo taikomos dėl netinkamo DI technologijų naudojimo, taip pat bus pristatyta, kokios teisinės priemonės padeda mažinti su DI susijusias rizikas.
Taip pat bus pateiktos naujausios tendencijos ir metodai, kaip integruoti šias žinias į skirtingas verslo ir visuomenės sritis, užtikrinant skaidrumą, teisingumą ir nepriklausomybę naudojant DI sistemas, pristatymą. Taip pat bus aptarta, kaip teisinių priemonių taikymas gali prisidėti prie bendros organizacijų rizikos valdymo strategijos, padedant ne tik reaguoti į problemas, bet ir proaktyviai jas identifikuoti ir valdyti. Mokymų programa dėmesį skirs ne tik teorinėms žinioms, bet ir praktinėms įgūdžių ugdymo strategijoms.“
Fondia Lietuva, UAB vyresnioji teisininkė Katerina Jarmolovičienė
Iš: Projekto „Bibliotekos – autorystės ambasados. Interaktyvūs seminarai bibliotekininkams“ pranešimo santrauka, 2024.
„Ši mokymo programa skirta gilinti žinias apie dirbtinio intelekto (DI) technologijų poveikį ir teisinius aspektus, ypatingą dėmesį skiriant intelektinės nuosavybės teisių iššūkiams bei autorių teisių apsaugai.“
Fondia Lietuva, UAB vyresnioji teisininkė Katerina Jarmolovičienė
Iš: Mokymo programos „Dirbtinis intelektas: teisiniai aspektai ir rizikų valdymas“ detalizavimas, 2024.
(Nuotrauka) DI agentūros „Why AI“ dirbtinio intelekto analitikas Rokas Stankevičius / M. Masaičio nuotr.
„Šiuolaikinėje darbo aplinkoje efektyvumas ir laiko taupymas tampa vis svarbesniais veiksniais, lemiančiais organizacijų konkurencingumą ir sėkmę. Dirbtinio intelekto (DI) technologijų įsigalėjimas atveria naujas galimybes automatizuoti pasikartojančias užduotis, optimizuoti procesus ir pagerinti sprendimų priėmimo kokybę. Daugelis įmonių ir specialistų dar nėra pilnai išnaudoję DI potencialo, nes trūksta žinių apie praktinius jo taikymo būdus ir galimybes.
Mokymo programa „DI praktiškai: kaip sutaupyti laiko ir dirbti efektyviau“ skirta suteikti dalyviams praktinių ir teorinių žinių apie DI technologijų taikymą kasdienėje veikloje. Programoje bus nagrinėjami DI veikimo principai, automatizavimo sprendimai, mašininio mokymosi metodai bei natūralios kalbos apdorojimo galimybės. Dalyviai išmoks pasirinkti ir naudoti tinkamiausius DI įrankius, pritaikant juos specifiniams poreikiams. Taip pat bus nagrinėjami DI etikos klausimai, siekiant užtikrinti, kad diegiami sprendimai būtų etiški ir socialiai atsakingi.
Plačiau bus aptariama, kaip DI technologijos gali būti naudojamos įvairiose pramonės šakose ir veiklos srityse siekiant padidinti produktyvumą. Dalyviai bus supažindinti su pagrindinėmis DI reguliavimo ir saugumo gairėmis, kurios padės išvengti galimų teisinių ir etinių problemų diegiant DI sprendimus savo organizacijose. Mokymų metu bus nagrinėjami praktiniai pavyzdžiai, kaip DI technologijos padeda sutaupyti laiką ir dirbti efektyviau realiose situacijose.“
DI agentūros „Why AI“ dirbtinio intelekto analitikas Rokas Stankevičius
Iš: Projekto „Bibliotekos – autorystės ambasados. Interaktyvūs seminarai bibliotekininkams“ pranešimo santrauka, 2024.
„Šios programos tikslas suteikti dalyviams praktinių ir teorinių žinių apie dirbtinio intelekto (DI) technologijų taikymą kasdienėje veikloje, siekiant padidinti darbo efektyvumą ir sutaupyti laiką. Programa apims DI veikimo principus, automatizavimo sprendimus, mašininio mokymosi metodus bei natūralios kalbos apdorojimo galimybes.“
DI agentūros „Why AI“ dirbtinio intelekto analitikas Rokas Stankevičius
Iš: Mokymo programos „DI praktiškai: kaip sutaupyti laiko ir dirbti efektyviau“ detalizavimas, 2024.
Mokymų programos uždaviniai:
Asociacijos LATGA Teisės skyriaus vadovė Radvilė Bieliauskienė
Iš: Mokymo programos „Autorių teisių ir jų kolektyvinio administravimo aktualijos: kokius iššūkius sąlygoja besivystančios technologijos“ detalizavimas, 2024.
Lietuvos radijo ir televizijos komisijos Ūkio subjektų veiklos priežiūros skyriaus vedėjas Andrius Katinas
Iš: Mokymo programos „Autorių teisių apsauga skaitmeninėje erdvėje“ detalizavimas, 2024.
Šie uždaviniai padės bibliotekininkams įgyti reikiamų žinių ir įgūdžių, kad jie galėtų efektyviai integruoti DI technologijas į savo darbą, užtikrindami aukštą paslaugų kokybę, etikos ir atsakomybės principus bei skatindami inovacijas ir bendradarbiavimą.
LR Seimo narė Rasa Petrauskienė ir Seimo Ateities komiteto biuro patarėja Miglė Paulauskė
Iš: Mokymo programos „Lietuvos DI ekosistemos plėtros perspektyva: 11 principų, kurių turėtų laikytis viešasis sektorius, naudodamas modernias technologijas“ detalizavimas, 2024.
Fondia Lietuva, UAB vyresnioji teisininkė Katerina Jarmolovičienė
Iš: Mokymo programos „Dirbtinis intelektas: teisiniai aspektai ir rizikų valdymas“ detalizavimas, 2024.
DI agentūros „Why AI“ dirbtinio intelekto analitikas Rokas Stankevičius
Iš: Mokymo programos „DI praktiškai: kaip sutaupyti laiko ir dirbti efektyviau“ detalizavimas, 2024.
Dalyvių statistika
Interaktyviuose seminaruose dalyvavo Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešosios bibliotekos (VAVB), Trakų rajono, Širvintų rajono, Šalčininkų rajono, Lazdijų rajono, Varėnos rajono ir Druskininkų SVB darbuotojai. Be to, įvadinį seminarą stebėjo žiūrovai per „YouTube“ platformą.
Įvadinio seminaro dalyvių skaičius buvo 52, iš jų 51 – VAVB ir Vilniaus regiono (Alytaus ir Vilniaus apskričių) savivaldybių viešųjų bibliotekų specialistai ir mokyklų bibliotekų darbuotojai, ir 1 kultūros darbuotojas, dirbantis kitoje įstaigoje ir tobulinantis kvalifikaciją. Tiesiogiai transliuojamą bibliotekos „YouTube“ kanale įvadinio interaktyvaus seminaro vaizdo įrašą stebėjo 39 žiūrovai. Per 24 valandas po įrašo paskelbimo jį peržiūrėjo 177 žiūrovai.
Bendras dalyvių skaičius Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešosios bibliotekos regione (VAVB, Trakų r. SVB, Širvintų r. SVB, Šalčininkų r. SVB, Lazdijų r. SVB, Varėnos r. SVB, Druskininkų SVB) ir „YouTube“ kanale siekia 446 specialistus (žr. 1 pav. Interaktyvių seminarų (VAVB, Trakų rajono SVB, Širvintų rajono Igno Šeiniaus SVB, Šalčininkų rajono SVB, Lazdijų rajono SVB, Varėnos rajono SVB, Druskininkų SVB) dalyvių ir žiūrinčiųjų „YouTube“ kanale skaičius).
Planuota, kad Vilniuje dalyvaus 45 specialistai, kitose Vilniaus regiono vietovėse – 150 specialistų, o skaitmeninėje erdvėje – ne mažiau kaip 150 dalyvių. Šie rodikliai buvo pasiekti ir viršyti, o bendra dalyvių gausa rodo sėkmingą renginio organizavimą ir platų susidomėjimą.
1 pav. Interaktyvių seminarų (VAVB, Trakų rajono SVB, Širvintų rajono Igno Šeiniaus SVB, Šalčininkų rajono SVB, Lazdijų rajono SVB, Varėnos rajono SVB, Druskininkų SVB) dalyvių ir žiūrinčiųjų „YouTube“ kanale skaičius
Šaltinis: Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešoji biblioteka
Vertinimo rezultatų apibendrinimas
Dėstomos temos aktualumas ir organizavimas
Organizacinis darbas kūrybiškas ir kompleksiškas procesas, kurio tikslas – suteikti dalyviams ne tik puikią patirtį, bet ir naujų gebėjimų ir žinių, kurios gali būti naudingos ateityje. Interaktyvių seminarų pabaigoje dalyvių prašyta užpildyti interaktyvių seminarų įvertinimo anketas. Suvedus duomenis, paaiškėjo, kad dalyviai vertino seminarus įvertinimų skalėje pagal svarbą nuo 1 (visiškai nesutinku) iki 5 (visiškai sutinku) aukščiausiais balais. Dalyviai labai palankiai įvertino kiekvieno elemento svarbą. Pagal pateiktas diagramas (žr. 2 pav. Dėstomos temos aktualumas ir 3 pav. Organizavimas), matyti, kad tam tikriems elementams („Mokymų dienotvarkė ir įtraukiančios temos padėjo išlaikyti mokymosi produktyvumą viso interaktyvaus seminaro metu“, „Ši tema aktuali ir naudinga man asmeniškai / mano darbe“, „Sudarytos sąlygos ir suteiktos galimybės aktyviai dalyvauti“ ir „5 balų skalėje įvertinkite kaip Jūs bendrai vertinate šiuos interaktyvius seminarus?“) dalyviai suteikė daugiausiai balų.
3 pav. Organizavimas (Trakų rajono SVB, Širvintų rajono Igno Šeiniaus SVB, Šalčininkų rajono SVB, Lazdijų rajono SVB, Varėnos rajono SVB, Druskininkų SVB)
Šaltinis: Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešoji biblioteka
Apibendrinti statistiniai rodikliai
Remiantis pateiktais duomenimis, galima daryti išvadą, kad projektas pasiekė puikių rezultatų. Organizacinis darbas buvo vykdomas efektyviai, o seminarų metu dalyviai įgijo vertingų žinių ir įgūdžių.
Dalyvių atsiliepimai
Dalyviai išreiškė teigiamas nuomones apie seminarų turinį ir organizavimą. Kai kurie atsiliepimai apima pasiūlymus įtraukti daugiau praktinių užsiėmimų, ypač apie aktualius dalykus, tokius kaip dirbtinio intelekto (AI) pritaikymas. Dalyvių komentarai leidžia suprasti, kad seminarų metu buvo pasiekta daug teigiamų rezultatų, tačiau būsimuose renginiuose rekomenduojama įtraukti daugiau praktinių užsiėmimų.
Vertinant dalyvių komentarus, pastebėti keli pagrindiniai atsiliepimai:
Išvados
Seminarai buvo sėkmingai įgyvendinti, dalyviai įvertino seminarų turinį, organizavimą ir bendrą patirtį teigiamai. Organizacinis darbas buvo efektyvus, užtikrinant dalyvių aktyvų įsitraukimą ir mokymosi proceso kokybę.
Projekto komanda:
Sukaupta projekto vykdytojų kompetencija bei patirtis šioje srityje palengvino įgyvendinimą, reikalavo mažiau planavimo. Ši patirtis ir suvokimas padėjo lengviau įtraukti partnerius į projekto vykdymą ir užtikrinti jų poreikių patenkinimą. Atrinkta projekto komanda buvo gerai pasirengusi ir turinti reikiamą patirtį, įgūdžius bei žinias, leidžiančias efektyviai įgyvendinti projektą. Komandą sudarė darbuotojai, atstovaujantys VAVB ir Vilniaus regiono SVB, kuriose buvo vykdomos veiklos. Jie atliko atskirų veiklų koordinatoriaus vaidmenį, dalyvavo informuojant tinklo bibliotekininkus apie projektą, organizavo veiklas ir teikė statistines ataskaitas, viešino projektą. Komanda užtikrino, kad projektas būtų įgyvendintas sklandžiai ir efektyviai, atitinkant numatytus tikslus ir uždavinius. Visos veiklos buvo organizuojamos ir vykdomos aukščiausiu lygiu, skatinant bibliotekų tinklo tobulėjimą ir plėtrą.
Projekto veiklų kalendorius
2024 m. spalis:
Įvadinis interaktyvus seminaras bibliotekininkams intelektinės nuosavybės ir dirbtinio intelekto (DI) technologijų tema
Vieta: Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešoji biblioteka ir „YouTube“ kanalas.
2024 m. spalis:
Interaktyvių seminarų ciklas Vilniaus apskrities savivaldybių viešosiose bibliotekose:
Interaktyvus seminaras intelektinės nuosavybės tema.
Vieta: Trakų rajono savivaldybės viešoji biblioteka.
Interaktyvus seminaras dirbtinio intelekto (DI) technologijų tema
Vieta: Širvintų rajono savivaldybės Igno Šeiniaus viešoji biblioteka.
Interaktyvus seminaras dirbtinio intelekto (DI) technologijų tema.
Vieta: Šalčininkų rajono savivaldybės viešoji biblioteka.
2024 m. lapkritis-gruodis:
Interaktyvių seminarų ciklas Alytaus apskrities savivaldybių viešosiose bibliotekose:
Interaktyvus seminaras intelektinės nuosavybės tema.
Vieta: Lazdijų rajono savivaldybės viešoji biblioteka.
Interaktyvus seminaras dirbtinio intelekto (DI) technologijų tema.
Vieta: Varėnos rajono savivaldybės viešoji biblioteka.
Interaktyvus seminaras dirbtinio intelekto (DI) technologijų tema.
Vieta: Druskininkų savivaldybės viešoji biblioteka.
Projekto biudžeto paskirstymas
Projekto įgyvendinimui Lietuvos kultūros taryba viso skyrė 7000,00 Eur. Iš šios sumos, lektorių atlyginimams (penkių asmenų) skirta iš viso 6976,00 Eur. Techninėms priemonėms skirta 24,00 Eur. Projekto įgyvendinimui neteko patirti patalpų nuomos išlaidų, kadangi visi renginiai vyko Vilniaus regiono (Alytaus ir Vilniaus apskričių) savivaldybių viešųjų bibliotekų patalpose, maitinimo ir kelionių išlaidomis taip pat pasirūpino patys dalyviai ir renginių šeimininkai – bibliotekų darbuotojai. Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešoji biblioteka suteikė profesionalią kompetentingų specialistų pagalbą projekto vadybai ir įgyvendinimui nuo projekto pradžios iki galo.
Dėkojame bendruomenei
Norime nuoširdžiai padėkoti mūsų projektą parėmusiems projekto dalyviams, lektoriams, partneriams ir visai bendruomenei, kuri prisidėjo prie šio projekto sėkmės. Dėkojame gerbiamiems VAVB regiono viešųjų bibliotekų vadovams už jų ypatingą indėlį ir aktyvų dalyvavimą projekte.
Projekto vykdytojas
Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešoji biblioteka
Projekto finansavimo šaltinis ir vertė (EUR)
Projektą pagal programą „Autorių teisių ir gretutinių teisių apsauga 2024-5“ (LKT sutarties reg. Nr. S/AGT-20(6.89)/2024) finansuoja Lietuvos kultūros taryba https://www.ltkt.lt/. Jo vertė – 7000,00 Eur
Projekto vadovas
Laima Lisauskienė
Parengė Laima Lisauskienė
*Cituodami arba kitaip platindami šią informaciją, nurodykite informacijos šaltinį.
Valstybės biudžetinė įstaiga. Trakų g. 10, LT-01132, Vilnius, tel. (8 5) 262 5570, el. paštas: [email protected]
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 190757755.
Komentarai