Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Paieška

Kas slepiasi Kūrybos laboratorijoje?

Kas slepiasi Kūrybos laboratorijoje?

„Kūrybos laboratorija – tai tokia vieta bibliotekoje, kuri išplečia bibliotekos sąvoką – tai ne tik knygų pilnos lentynos ir įvairios skaityklos, bet ir erdvė kurti bei mokytis, galimybė kažką susimaketuoti, pasigaminti arba tiesiog  įgyti naujų įgūdžių“, – sako Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešosios bibliotekos vyresnysis edukatorius Ugnius Raugalas.

„Angliškai panašios erdvės dažniausiai vadinamos Maker space, t.y., atviros tarpdisciplininio bendradarbiavimo erdvės kūrėjams ir gamintojams, propaguojantiems DIY (angl. Do It Yourself - t.y. „Pasidaryk pats“) kultūrą, besidalinantiems žiniomis, turima technika bei įrankiais. Nors mūsų erdvė kol kas kiek kuklesnė, tačiau tikimės ir su dabartine įranga galėsime sudominti įvairaus amžiaus lankytojus – ypač dėl to, kad beveik visos paslaugos bibliotekose juk visiškai nemokamos!“ – apie Kūrybos laboratoriją toliau pasakoja čia dirbantis Ugnius.

Kūrybos laboratorija turi tokių priemonių, kurių paprastai namuose nerasime. Pavyzdžiui, plėvelių pjaustyklę, grafinę planšetę, termopresą ar 3D spausdintuvą, taip pat kai kurių jau pamėgtą fotojuostelių skaitmeninimo skenerį. Šiomis paslaugomis dažniau susidomi vyresni bibliotekos lankytojai, taip pat interesantai, nusprendę pasinaudodami bibliotekos turima įranga įgyvendinti kokį nedidelį asmeninį projektą, ar tiesiog išbandyti techniką prieš ją įsigydami.

Bibliotekos Kūrybos laboratorijoje taip pat vyksta ir edukaciniai užsiėmimai moksleiviams. Dalis jų užsakomi per Kultūros paso programą, kiti būna paskelbiami su atvira registracija, tačiau ateiti čia galima ne tik grupėmis, bet ir pavieniui. Tereikia užsiregistruoti, nurodyti apsilankymo laiką ir tikslą. 

Ką rasite Kūrybos laboratorijoje?

Kūrybos laboratorijos panaudojimo galimybes diktuoja turima įranga: plėvelių pjaustyklė (ploteris), termopresas, išmanieji „Lego Education“ ir „Fischertechnik“ konstruktoriai, bepilotės skraidyklės (dronai), mikrokompiuteriai „micro:bit“, „Arduino“ ir „Raspberry“, mokomasis programuojamų mikrokontrolerių rinkinys, 3D spausdintuvas, fotojuostų skeneris, nuotraukų spausdintuvas, 360 laipsnių kamera, srautinių transliacijų kamera, MIDI klaviatūra, ausinės, USB mikrofonas, taip pat grafinė planšetė bei kompiuteriai su programine įranga nuotraukų redagavimui, 3D ar 2D modeliavimui, programavimui, darbui su grafika, garso įrašymui ar filmuotos vaizdo medžiagos montavimui. Dalis šios įrangos gauta iš Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos įgyvendinamo projekto „Gyventojų skatinimas išmaniai naudotis internetu atnaujintoje viešosios interneto prieigos infrastruktūroje“.

Pristatome mūsų bibliotekos Kūrybos laboratorijoje turimą įrangą išsamiau:

Grafinė planšetė

Bibliotekoje galite išmėginti Wacom Intuos Pro grafinę planšetę, dar kitaip vadinamą piešimo planšetę. Tai kompiuterinio tipo įvesties įrenginys, leidžiantis naudotojui piešti, braižyti ar rašyti panašiu būdu, kaip tai daroma pieštuku ant popieriaus lapo. Ant jos vaizdai piešiami specialiu rašikliu, vadinamu stiliumi. Piešinys nėra matomas ant planšetės paviršiaus, o skaitmenine forma perkeliamas į kompiuterį ir matomas jo ekrane. Grafinė planšetė naudojama kartu su projektavimo ar piešimo programine įranga. Plačiau apie šią planšetę šiuose filmukuose: pristatomajame bei mokomajame.

Plėvelių pjaustytuvas

SECABO S60II vinyl cutter „ploteris“ (angl. cutting ploter) – skirtas ant įvairių plėvelių išpjaustyti kompiuteriu sumaketuotų ar vektorizuotų vaizdų kontūrus. Ploteris skirtas pjauti lipnią ar terminę plėvelę, ant kurių tiksliai ir greitai judantis peiliukas išpjaustys norimą kontūrą. Tokiu būdu galite pasigaminti savo pačių sukurtus lipdukus, kuriais galėsite papuošti telefoną, marškinėlius, maišelį ar kitą norimą daiktą. Panaudojimo galimybės labai didelės.

Termopresas

Termopreso pagalba galima iš specialios termoplėvelės pasidarius aplikacijas dekoruoti ir tokiu būdu atnaujinti pabodusius vienspalvius marškinėlius ar medžiaginį maišelį. Pasak edukatoriaus Ugniaus Raugalo, tai proga su vaikais pakalbėti apie rūšiavimą, tekstilės pramonę ir greitąją madą, kuri neapsieina be daug atliekų.

Jau minėtos grafinės planšetės pagalba galima norimą aplikaciją nusipiešti ir perkelti į kompiuterį, o tada paruoštą vektorinį failą išsipjaustyti ant termoplėvelės ir atspausti ant marškinėlių. Tai, žinoma, reikalautų specialių kompiuterinių įgūdžių bei užtruktų gan ilgai. „Kai į edukacinį užsiėmimą ateina grupė mokinių, darome paprasčiau: vaikai ant popieriaus nusipiešia norimą piešinį ar žodžius ir uždėję ant plėvelės, iškarpo su žirklėmis. Vieni mėgsta daryti širdeles, kiti – užrašus ir pan. Palaukiam, kol įšyla termopresas, ir atspaudžiame. Tai užtrunka vos kelias minutes. Atnaujintus marškinėlius po to galima skalbti įprastai – aplikacijos išliks“, – pasakoja Ugnius. Na, o edukacija „Atnaujink mane“ kviečia kūrybiškai pažvelgti ne tik į senus rūbus, bet ir į jau panaudotą termoplėvelę – prisimenant apie tvaraus vartojimo būtinybę įvairiausius ir gražiausius ornamentus aplikacijoms ant marškinėlių galima susikurti dėliojant jas tiesiog iš plėvelės likučių.

Darbo stotys su taikomąja programine įranga

Kūrybos laboratorijoje esančiais kompiuteriais (kūrybiniu ir inžineriniu „Fujitsu Celsius W580“ bei programavimo paketas „Fujitsu Esprimo K558“) galima dirbti su nuotraukomis, projektavimu, įrašytu garsu ar filmuotu vaizdu. Čia galima išbandyti profesionalią vaizdo montavimo programą Sony Vegas Pro, nuotraukų redagavimo programą Adobe Photoshop Elements, nemokamas grafinio vaizdo redagavimo programas GIMP (GNU Image Manimulation Program), Paint.net ar InkScape (darbui su vektorine grafika), taip pat maketavimo (Blender, 3D Builder, LibreCAD, Tinkercad, Sculptris), muzikos kūrimo (pabandymui turime ir nedidelę MIDI klaviatūrą M-Audio Keystation Mini 32 MK3 su bandomąja programine įranga) ar garso įrašymo bei redagavimo programą Audacity.

Įranga nuotraukų ar vaizdų skaitmeninimui ir apdorojimui

Naudojant „Epson Perfection V600 Photo“ nuotraukų skaitmeninimo skenerį galima nemokamai skaitmenizuotis savo turimas senas išryškintas fotojuostas (negatyvus) ar skaidres (pozityvus), po to perkelti nuotraukas į kompiuterį, apdoroti jas minėtų vaizdo redagavimo programų pagalba, o rezultatą ant foto popieriaus (pastarąjį tektų atsinešti patiems) atspausdinti daugiafunkciniu spausdintuvu „Epson L850“, kuris, beje, taip pat turi priedą iliustracijų spausdinimui ant kompaktinių diskų (CD).

Na, o iš telefono ar fotoaparato į kompiuterį įsikėlę filmuotus vaizdus, programų Sony Vegas Pro ar Shotcut pagalba galėsite išmokti juos apkarpyti, susimontuoti į vientisą filmą, uždėti garso takelį bei titrus, taip pat išmėginti erdvinio vaizdo 360 laipsnių kamera SAMSUNG Gear 360 (2017) bei su ja naudojamą programinę įrangą.

Tinklaraštininkų įranga

Srautinių transliacijų kamera Logitech C920 HD Pro Webcam, ausinės Audio-technica ATH-Pro5 MK3 ir USB mikrofonas ATR 2500 suteikia galimybę bibliotekoje įrašinėti tinklalaides, o turima programinė įranga leidžia jas redaguoti ir eksportuoti įvairiais formatais.

3D spausdintuvas

Tai galimybė susimodeliuoti norimą detalę ir atsispausdinti ją bibliotekos turimu 3D spausdintuvu ZORTRAX M200. Tiems, kurie neįsivaizduoja, kaip veikia 3D spausdintuvas, galima vaizdžiai nupasakoti taip: įkaitinto plastiko siūlo sluoksniais „nupiešiamas“ norimas daiktas. Viena nedidelė detalė gali būti spausdinama gana ilgai – valandą, dvi ar net kelias, tad bibliotekoje daiktus spausdinti galima tik pažintiniais ir edukaciniais tikslais, o komercinio spausdinimo paslaugų neteikiame. Visgi jei turite įdomią idėją, o gal jau net ir susimaketavote kokį nedidelį naudingą daikčiuką ar net bandomąjį išradimą – būtinai susisiekite.

Labai džiaugiamės, kad karantino metu buvo pavykę įveiklinti turimą 3D spausdintuvą ir visuomenei naudingais tikslais – kartu su kitomis Lietuvos bibliotekomis prisidėjome prie medikų saugumo spausdindami apsauginių veido skydelių detales, juos surinkinėdami ir dovanodami gydymo įstaigoms.

Deja, spausdinant 3D spausdintuvu nuo pagalbinių detalių lieka daug nedidelių plastiko nuolaužų – ateityje tikimės, kad turėsime mobilų įrenginį galintį jas perdirbti pačioje bibliotekoje, bet jei jau dabar turite tokią galimybę susisiekite – būtų smagu turimus PLA ar ABS plastiko likučius vėl paversti medžiaga spausdinimui.

Išmanieji „Lego Education“ konstruktoriai

Tiek jaunus, tiek ir vyresnius bibliotekos lankytojus kviečiame susipažinti su programavimu ir robotika. Konstruktorių Kūrybos laboratorijoje yra kelių rūšių: „LEGO WeDo 2.0“ rinkiniai labiau skirti pirmajai pažinčiai su robotika, o „LEGO Mindstorms EV3“ – vyresniems, jau pažengusiems konstruotojams. Pradžiai džiaugsitės suprogramavę tiesiog ant ratų važinėjantį robotuką ar nustatę, ką daro prie jo prijungti mygtukai, o vėliau galėsite išplėsti jo galimybes, kad pavyzdžiui ultragarso jutikliu „pamatęs“ kliūtį robotas sustotų. Na, o pažengę robotų konstruotojai galės išbandyti, pritaikyti ir suprogramuoti spalvos atpažinimo sensoriaus ar giroskopo veikimą. Robotai puikiai tiktų paįvairinti informatikos pamokas ar moksleivių projektus, tačiau mielai laukiame ir pavienių ar šeimyninio konstravimo entuziastų.

Inžineriniai „Fischertechnik“ konstruktoriai

5 „Fischertechnik“ rinkiniai puikiai tinka smagiai pažinčiai su skirtingomis fizikos šakomis – mechanika, statika, elektronika, atsinaujinančių išteklių energetika, pneumatika ar optika. Štai iš vieno rinkinio galima sukonstruoti vėjo malūną, gaminantį elektros energiją, kitame praktiškai sužinoti, kaip veikia elektros grandinės – galėsite sukonstruoti šaldytuvo dureles, kurias atidarius šviesa užsidega, o uždarius – užgesta, taip pat susipažinti su šviesolaidžiu, pneumatiniais keltuvais ar vairo, judinančio automobilio ratus, veikimu.  Nors šie konstruktoriai rekomenduojami vaikams nuo 9 metų, visgi patirtis rodo, kad jais susidomi ir vyresni moksleiviai, tad planuojant edukacinį užsiėmimą galime bendradarbiauti su klasės ar dalyko (pvz. fizikos ar technologijų) mokytoju, kartu parengti specialias kūrybines užduotis arba tiesiog komandiškai konstruoti pagal įvairias instrukcijas.

Bepilotės skraidyklės (dronai)

Bibliotekos turimi du mokomieji dronai „RYZE TECH - DJI Tello“ su vaizdo kamera pritaikyti vidaus patalpoms ir gali skristi maždaug iki 11 minučių. Jie tinka ne tik išbandymui ar pasižaidimui, bet ir pažinčiai su drono veikimo principais ar net algoritminio mąstymo lavinimui - pavieniai dalyviai ar net kelios komandos galėtų mėginti programuodami įveikti skrydžio su kliūtimis maršrutą – kas greičiau ir tiksliau suprogramuos ir nuskraidins droną į tikslą.

Mikrokompiuteriai bei programuojamų mikrokontrolerių rinkiniai

Kūrybos laboratorijoje galima susipažinti su „micro:bit“, „Arduino“ bei „Raspberry“ mikrokompiuteriais, elektronika bei įrenginių programavimo pagrindais. Pasak Kūrybos laboratorijos edukatoriaus Ugniaus, jau po kelių minučių galima džiaugtis savo pirmuoju veikiančiu algoritmu bei stebėti užduotį įgyvendinantį kišeninį kompiuteriuką. Pasitelkęs mikrokompiuterius, edukaciniuose užsiėmimuose Ugnius jau yra mokinęs vaikus jais kurti nesudėtingą LED lemputėmis veikiantį kompiuterinį žaidimą, o praeitų metų „Skaitymo festivalyje“ buvo surengęs „vaisių koncertą“, kurio metu skirtingus garsus lankytojai galėjo išgauti „grodami“ obuoliais.

„Žinoma, tai tik keletas mokomųjų idėjų – plačiau pritaikyti mikrokompiuterius galima prijungiant įvairius išorinius priedus – bibliotekoje turėsite galimybę išbandyti įvairių elektronikos komponentų, jutiklių ar mikrovaldiklių – pavyzdžiui įvairių fotorezistorių, potenciometrų, varžų, ultragarso jutiklių, pjezo elementų ar net rinkinį su GPS antena. Praktiškai visą tai galima pritaikyti ne tik mokymosi tikslais, bet ir pasibandant pačių neturimus įrenginius prieš projektuojant išmaniųjų namų sprendimus, diegiant išmanią sodininkystę ar pan. Pritaikymas platus ir beribis, priklausantis tik nuo kūrėjų fantazijos“ – sako bibliotekos edukatorius.

Youtube kanale „Vieša interneto prieiga bibliotekose“ rasite išsamiai parengtus pristatomuosius ar mokomuosius filmukus apie minėtą įrangą. Jūsų patogumui nuorodos į ją sudėtos ir prie mūsų aprašymų.

Tikimės siūlomos veiklos ir turima įranga sudomins ir bus naudinga, tad kviečiame apsilankyti, išbandyti, naudotis. Ateityje planuojame išplėsti Kūrybos laboratorijoje teikiamų paslaugų spektrą, tad jei turite idėjų ar pageidavimų kokių paslaugų norėtumėte Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešosios bibliotekos Kūrybos laboratorijoje – rašykite, siūlykite, patarkite – ieškosime galimybių.

Dėl papildomos informacijos, planuojamo apsilankymo, turimų idėjų, individualių užsiėmimų ar grupinių edukacijų Kūrybos laboratorijoje kreipkitės el.paštu [email protected] arba telefonu 85 261 37 09.

Iki malonaus susitikimo.