Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Paieška

Biblioteka atveria duris šeimoms, auginančioms autistiškus vaikus

Biblioteka atveria duris šeimoms, auginančioms autistiškus vaikus

 

Vaikus su autizmo spektro sutrikimu auginančios šeimos yra patyrusios, kaip kartais sunku būna išeiti į viešumą ar dalyvauti veiklose su bendraamžiais. Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešoji biblioteka sukūrė specialius edukacinius užsiėmimus, į kuriuos kviečia vaikus, turinčius autizmo spektro sutrikimų.

Dirbant bibliotekoje pasitaiko įvairių situacijų, sako trečius metus Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešosios bibliotekos vaikų skyriuje dirbanti Milda Bieliauskaitė: „Būna, kad vaikas bibliotekoje labai garsus – verkia, kalba, itin aktyvus arba priešingai – visiškai nebendraujantis. Dažniausiai tokiu atveju su juo yra tėtis ar mama ir jie padeda „užgesinti gaisrą“. Apskritai, manau, kad esu nebloga situacijos skaitytoja: jeigu matau, kad vaikas nenori, kad su juo bendraučiau – ir nebendrauju, jeigu nori pasikalbėti – visuomet esu pasiruošusi išklausyti. Tokia pasirinkta taktika, tikiu, padeda išvengti labai nemalonių situacijų. Manau, visiems kartais reikia būti supratingesniems – juk gali būti, kad vaikas taip elgiasi dėl to, kad kitaip jam tiesiog neišeina“.

Milda kartu su kitomis bibliotekininkėmis dalyvavo mokymuose, kurie yra Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešosios bibliotekos kartu su partneriais įgyvendinamo Kultūros tarybos remiamo projekto „Autizmo spektro sutrikimas ir biblioteka: misija įmanoma“ dalis. „Mūsų biblioteka tampa atvira ir saugia erdve tokius sutrikimus turintiems vaikams. Tėvai žinos, kad bet kada gali ateiti į biblioteką praleisti laiko, supažindinti vaikus su skaitymo džiaugsmais, o bibliotekininkės žinos, kaip bendrauti su jų vaiku. Taip vaikai išmoks naujų įgūdžių (naudotis bibliotekos paslaugomis, orientuotis naujose erdvėse), kurie tikrai pravers vėliau. Apskritai, veiklų ar erdvių, pritaikytų autizmo spektro sutrikimų turintiems vaikams nėra tiek daug, tad bet kokios naujienos yra sutinkamos labai džiugiai ir mes labai džiaugiamės prisidėdami prie jų kūrimo. Labai tikimės savo pavyzdžiu įkvėpti ir kitas bibliotekas ar kultūros įstaigas“, – sako pašnekovė.

Sukurta speciali skaitymo edukacija

Kartu su lektorėmis ir edukatorėmis Elena Gasiulyte bei Rūta Norkūne iš „Idėjų karalystės“ Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešoji biblioteka sukūrė specialią edukaciją, skirtą vaikams, kuriems diagnozuotas autizmo spektro sutrikimas. „Jai pradedame ruoštis iš anksto: pirmiausia tėvams išsiunčiame socialines istorijas, su kuriomis jie supažindina savo vaikus. Socialinė istorija – tai vaizdinė informacija, pasakojanti apie vaiko kelią į biblioteką ir būsimą užsiėmimą. Tuo pačiu paprašome informacijos apie edukacijoje dalyvausiantį vaiką: kokio jis amžiaus, ar kalba, kam yra jautrus (garsui, šviesai ir pan.). 

Tuomet paruošiame bibliotekos patalpas: priklijuojame mėlynas pėdutes, vedančias į edukacijos erdvę, toje erdvėje uždengiame langus (kad dėmesio neblaškytų judri Trakų gatvė). Užsiėmimas vedamas labai mažai grupei vaikų (3-4), todėl galime dirbti individualiai. Su vaikais edukacijoje dalyvauja tėvai – jie padeda, jeigu kokia nors užduotis labai nesiseka, arba tiesiog būna šalia, kad vaikui būtų drąsiau. Nemeluosiu, vesdama pirmąją edukaciją jaudinausi taip, lyg tai būtų mano pirma darbo diena. Neramu buvo dėl visko: ar prisiminsiu edukacijos eigą, ar pavartosiu tinkamus žodžius, ar pavyks rasti ryšį su vaiku, ar netyčia nepadarysiu kažko, kas nuliūdins ar supykdys vaiką. Tačiau įspūdžiai patys geriausi – valanda prabėgo nepastebimai, vaikai noriai įsitraukė į veiklas, darė užduotis, suprato, ko mes jų prašome, klausėsi teksto. Svarbiausia yra atsipalaiduoti ir mėgautis edukacija – tada ir vaikai perims tavo nuotaiką“, – pasakoja bibliotekininkė Milda.

Nerimas dėl nežinomybės

Vieną pirmųjų edukacijų bibliotekoje išbandė Lietuvos autizmo asociacijos „Lietaus vaikai“ valdybos pirmininkė Kristina Košel-Patil su sūnumi. Pasak jos, tokios edukacijos svarbios, nes suteikia galimybę šeimoms, auginančioms vaikus su autizmo spektro sutrikimais, apsilankyti bibliotekoje. Ponia Kristina sako, kad autistiškiems vaikams yra būdingas nerimas dėl nežinomybės, o suteikus žinių, kas po ko vyks, vaikas jaučiasi saugiau: „Labai patiko, kad bibliotekininkai buvo paruošę vizualinę istoriją, kaip atrodo biblioteka, kas čia laukia atėjus, kokie žmonės dirba. Parodžiau ją savo vaikui prieš užsiėmimą ir taip pasiruošėm vizitui. 

Tam, kad bibliotekos taptų draugiškomis autistiškiems vaikams, svarbu, kad jų erdvės būtų pritaikytos – reikia specialiai tam skirtų kampelių, galbūt, su sėdmaišiais ar smėlio stalu, svarbiausia, kad vaikui būtų jauku ir įdomu“. Kristina Košel-Patil sako, kad edukacinis užsiėmimas sūnui patiko. Knygos skaitymas buvo patrauklus, vaikas įsitraukė į edukaciją ir jos užduotis, buvo įdomu. „Tokie užsiėmimai padeda vaikams suprasti, kad skaityti knygas yra maloni ir linksma veikla“, – sako Lietuvos autizmo asociacijos „Lietaus vaikai“ valdybos pirmininkė. Ji pataria kiekvienai bibliotekai turėti vizualiai pateiktas bibliotekos taisykles, kad atėjęs vaikas matytų, kas jo laukia ir kokio elgesio iš jo tikimasi. Aišku, jos turi būti vaiko akių lygyje, o ne pakabintos dviejų metrų aukštyje ant sienos.

Kviečia registruotis iš anksto

Sakoma, kad autizmo spektro sutrikimų yra pačių įvairiausių ir dviejų vienodo elgesio vaikų nebūna. Ar pasirengę tam bibliotekos darbuotojai? Bibliotekininkė Milda Bieliauskaitė: „Žinome, kad taip gali būti, tad mokomės tinkamai sureaguoti į susiklosčiusias situacijas. O jų gali būti pačių įvairiausių. Mums, kaip edukacijos vedėjams, svarbiausia nesutrikti, o šio įgūdžio įmanoma išmokti tik vedant edukacijas. Šalia erdvės, kurioje vyksta užsiėmimas, paruošta laukimo vieta, joje yra sensorinė dėžė su įvairiomis dėlionėmis, žaidimais, knygomis.  Prieš užsiėmimą vaikai ten gali atsipalaiduoti, susipažinti su aplinka ir vieni su kitais, o jeigu užsiėmimo metu kažkas labai sudirgintų, edukacija visai nesudomintų, toje vietoje gali ramiai pabūti su savimi, pažaisti. Galbūt po minutės vėl bus įdomu prisijungti prie edukacijos, o galbūt ne. Tačiau svarbiausia – kad vaikai žinotų, kad šalia yra rami, saugi vieta, o mes žinotumėme, kad nieko tokio, jeigu jis išėjo“.

Edukacijos, skirtos autistiškiems vaikams, ne tik supažindina mažuosius su knyga, bet ir lavina taktilinius, skaitymo, skaičiavimo, dėmesio išlaikymo įgūdžius. Nuo spalio mėnesio Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešoji biblioteka planuoja organizuoti edukacijas reguliariai, tad norintiems nepraleisti jų, bibliotekininkai rekomenduoja sekti informaciją bibliotekos socialiniuose tinkluose, svetainėje. Taip pat, bibliotekos Youtube kanale yra patalpintas informacinis filmukas, kuris padės nuspręsti, ar edukacija bus įdomi jūsų vaikui, ar ne. Filmuką galite pasižiūrėti čia. Nuotraukų galeriją iš pirmųjų edukacijų galite peržiūrėti čia.

Į užsiėmimus registruotis ar kitais klausimais kreiptis galite el. paštu [email protected]